رویال بوک | مرجع دانلود رایگان کتاب

به رویال بوک خوش آمدید
خانه / علم و دانش / پزشکی و سلامت / کتاب راهنمای مقابله با اختلالات استرس

کتاب راهنمای مقابله با اختلالات استرس

 

استرس

مقابله با اختلالات استرس

مساله ی استرس یا تنش های اعصاب و روان در علم روانشناسی به معنی فشار و نیرو میباشد و هر عامل تحریک کننده ای که در انسان ها باعث تنش شود استرس زا نام گذاری میشود ،این مساله یک فشار روانی بیش از اندازه میباشد . در واقع این مساله زمانی ایجاد می شود که ما نتوانیم با فشارهای خرد کنار بیاییم .هر مساله ای میتواند در این دسته از فشارهای کوچک باشد مثل کار ، درس ، پول و … استرس توانایی این را دارد که روی رفتار و عملکرد شما تاثیر گذار باشد برخی بر این باورند که استرس میتواند روی زیبایی و اندام نیز تاثیر گذار باشد . «تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی فشارعصبی هستند  جالب آنکه حوادث شادی‌آور نیز می‌توانند به همان اندازه وقایع غم‌بار برای انسان فشارزا باشند»

“مسائل شخصیتی مانند جلب رضایت افراد دیگر نیز می تواند استرس زا باشد  در علم روانشناسی برخی از ویژگی‌های شخصیتی، مانند نیاز به‌دست آوردن رضایت دیگران نیز می‌توانند فشارزا باشند.علل و عوامل تنیدگی را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد: عوامل فردی: هر یک از ما نقشهایی ایفا می‌کنیم، مثل نقش پدر، همسر، رئیس، مرئوس، همکار، شهروند و… ایفای هر نقشی رفتارهای خاص خود را می‌طلبد و انتظاراتی را پدید می‌آورد، گاهی بین این نقشها تضادهایی وجود دارد که ما را متحمل می‌کند. گاهی مشخص نبودن نقش باعث فشار می‌شود، مثلاً کاری که باید انجام دهیم، مشخص نیست و رئیس به دلیل انجام نگرفتن کار از ما عصبانی است. گاهی تعداد نقشهایی که باید ایفا کنیم، زیاد و از توان ما خارج است. مسؤولیت زیاد نیز خودش فشارزا است. یکی دیگر از عوامل فردی سن فرد است. افراد مسن به دلیل تجربه بیشتر فشار کمتری متحمل می‌شوند. عامل دیگر جنسیت است. خانمها نسبت به آقایان از صبر و شکیبایی بیشتری برخوردارند و تحمل بیشتری در برابر فشار دارند. رژیم غذایی نیز در تحمل ما نسبت به استرس تأثیر دارد. بعضی از غذاها به آرامش ما و در نتیجه به تحمل ما در برابر استرس کمک خواهند کرد”

 

 

 



مقابله با اختلالات استرس



تبلیغات